Nein, das mag ich nicht. Dies ist die häufigste Aussage, wenn es heißt wir frühstücken, Essen zu Mittag oder zu Abend.
Dabei ist eine Auswahl an gesunden Lebensmitteln doch so wichtig.
Frühstück und Pausenbrot sind für Schulkinder besonders wichtige Mahlzeiten. Sie beeinflussen die Leistungsbereitschaft am Vormittag und tragen zur Nährstoffversorgung der Kinder bei.
Eine besondere Rolle für die Leistungsfähigkeit spielt der Blutzuckerspiegel, das heißt die Konzentration von Glucose (Traubenzucker) im Blut. Gehirn und Nervenzellen gewinnen ihre Energie aus der Verwertung von Glucose. Deshalb ist ein ausgeglichener Blutzuckerspiegel von Bedeutung für die Konzentrations-fähigkeit und diese wollen wir ja bekanntlich bei jedem Schüler erhalten. Die Folge bei keinem oder nur einem ungesunden Frühstück ist, dass die Leistungsbereitschaft vermindert wird. Das Kind lässt sich schneller ablenken oder wird müde und kann dem Unterrichtsverlauf nicht mehr folgen. Durch eine ballaststoffreiche Ernährung am Morgen kann dies aber verhindert werden. Frühstück und Brotzeit haben die Aufgabe, die über Nacht verbrauchten Energiereserven wieder aufzufüllen und die Leistungsbereitschaft am Vormittag zu unterstützen. Bis zur Brotzeit sollte etwa ein Drittel der täglich benötigten Energie aus nährstoffreichen Lebensmitteln aufgenommen sein.
Wie sollte nun ein nährstoffreiches Frühstück sein?
Kakao, Tee, Milch, Saft
Vollkornbrot, Vollkornbrötchen, Graubrot, Vollkorntoast
Magere Wurst oder Käse
Müsli (Haferflocken), Cornflakes
Joghurt, Quark
Obst oder Gemüse
Wie sollte ein Pausenbrot sein?
Wasser, Saftschorlen, Tee, Milch
Brot, Brötchen
Käse, magere Wurst
Gemüse und Obst
Warum gerade diese Lebensmittel?
Vollkornprodukte haben einen hohen Gehalt an Kohlenhydraten, Vitaminen und Ballaststoffen. Sie sättigen lang und anhaltend und sorgen für einen ausgeglichenen Blutzuckerspiegel.
Milchprodukte tragen zur Calciumversorgung und zur Versorgung mit Eiweiß und Vitamin B² bei.
Obst und Gemüse haben einen hohen Vitamin- und Mineralstoffgehalt, zu dem sind sie energiearm. Außerdem können sie durch sekundäre Pflanzenstoffe unsere Gesundheit positiv beeinflussen. (Sulfide hemmen die Krebsentstehung, schützen vor Infarkt.)
Eine ausreichende und kontinuierliche Flüssigkeitsaufnahme ist für Kinder sehr wichtig.
Zusammenfassend für das Frühstück und Pausenbrot ist zu sagen:
Pausenbrot und Frühstück sollen sich ergänzen, sie bestehen jeweils aus:
Mindestens: 1 Vollkornprodukt
1 Milchprodukt
1 Stück Obst oder Gemüse
ausreichend Flüssigkeit
Viele Kinder haben morgens nur wenig Appetit. Sie sollten zum Frühstück wenigstens etwas trinken und brauchen ausreichendes Pausenbrot. Viele Kinder wollen mitsprechen bei der Auswahl und somit ist auch die Akzeptanz für das Frühstück und Pausenbrot größer.
Da ein Schultag noch nicht am Mittag zu Ende ist, bekanntlich muss ein Kind noch Hausaufgaben erledigen oder für eine Probe lernen, sollte den ganzen Tag darauf geachtet werden, dass das Kind 5 kleine Mahlzeiten zu sich nimmt. Somit kann auch die Leistungsbereitschaft am Nachmittag noch hinausgezögert werden. Hierbei ist es ebenfalls notwendig ein vitamin-, mineralstoffreiches und ballaststoffreiches Gericht auszuwählen.
Beispiele wären dafür:
- Nudeln mit Tomatensoße
- Putennuggets mit Möhrenpanade und Kartoffeln
- Gemüseschnitzel mit Kartoffelbrei
- Pizza selbst belegt (magerer Schinken, frische Champignons, verschiedene Gemüse, etwas Käse)
- Fischspieße mit Reis
- Kräutergemüsegquark mit Pellkartoffeln
Ein wesentlicher Punkt für eine gute Leistung in der Schule ist das Trinken.
Unser Körper besteht etwa zu zwei Drittel aus Wasser und kann dies nicht über längere Zeit speichern. Täglich verlieren wir bis zu 3 l Flüssigkeit. Dieser Verlust kann wieder durch Nahrung und Getränke aufgenommen werden. Durch Lebensmittel nehmen wir täglich bis zu 1,5 l auf, der Rest muss getrunken werden.
Was passiert in unserem Körper wenn wir nicht genug trinken?
Wer Durst hat, fühlt sich nicht wohl. Je länger man das Trinken hinauszögert, umso unangenehmer wird dieses Gefühl. Nach einer Weile wird einem schlecht und das Herz beginnt schneller zu schlagen. Warum? Dem Körper fehlt Wasser, das Blut wird dickflüssiger. Das Herz muss mehr pumpen, um den Blutkreislauf in Gang zu halten. Der Transport von wichtigen Nährstoffen ist somit nicht mehr möglich. Das Gehirn bekommt zu wenig Sauerstoff und die Denkleistungen werden herabgesetzt. Man wird müde und schlapp. Trinkt man zu wenig oder ignoriert das Durstgefühl, bekommt man Schwindelgefühle, Kopfschmerzen, Atemnot, es kribbelt in den Armen und Beinen und der Mund wird trocken. Deshalb ist es notwendig über den Tag verteilt möglichst energiearme Getränke zu sich zu nehmen, diese können sein:
- ungesüßte Tees
- Saftschorlen 1:3
- Mineralwasser
Diese enthalten wenig bis gar keinen Zucker.
Wie kann ich nun alte Gewohnheiten aufbrechen und mein Kind umstimmen?
Zunächst sind wir als Eltern erst einmal Vorbild. Was wir ablehnen wird auch unser Kind ablehnen. Deshalb ist es wichtig dies mit der ganzen Familie zu tun.
Ost und Gemüse schmecken besonders gut, wenn es das Kind mit ernten darf.
Hier gibt es bekanntlich den eigenen Garten vielleicht auch bei Oma und Opa oder z. Bsp. die Erdbeerfelder. Wichtig ist das mit kleinen Schritten begonnen wird, denn sonst haben viele Kinder keine Lust dabei.
Bei der Flüssigkeitsaufnahme kann man häufig auf Saftschorlen zurückgreifen. Hier gibt es unzählige Saftsorten, die mit Mineralwasser oder Leitungswasser gemischt werden können, Zudem spart dies noch Geld. Es muss ja nicht immer die Apfelschorle sein. Fruchtmilch gekühlt mögen Kinder auch sehr gern, Kinder können das Obst selbst pürieren und die Milch dazugeben. Wenn sie dabei noch sehr reifes Obst auswählen kann man gleichzeitig noch Zucker einsparen. Nehmen Sie Milch mit einem Fettanteil von 1,5% und Sie haben wieder etwas Fett eingespart.
Hilfreich ist es auch wenn Gerichte einen Namen bekommen, der mit der Umwelt unserer Kinder zu tun hat. Hier können sie sich meist eher damit identifizieren.
Wichtig ist aber auch das wir unseren Kindern nichts verbieten. Es heißt immer in Maßen und nicht in Massen. Auch Fast Food ist erlaubt, nur sollte es die Ausnahme sein. Suchen Sie mit ihren Kindern Alternativen, wenn es das ein oder andere Gemüse oder Obst nicht mag.
Vorausschauend für das nächste Schuljahr kann ich sagen, dass sich alle Kinder am Tag mind. 20 min bewegen oder ihren Regelsport haben und das Thema Ernährung ein wichtiger Punkt im Schulleben mit sein wird. Wir hoffen auf Ihre Unterstützung, denn Bewegung und Ernährung beginnt zu Hause und kann dann in der Schule fortgesetzt werden.
Better achievement by healthy food
Each of us wants for his child only the best. We try to offer everything to our children, but still we are sometimes on our borders, namely with the food.
No, this I may not. This is the most frequent statement if it means we have breakfast, food by midday or by evening.
Besides, a choice is important in healthy food however, thus.
Breakfast and break bread are especially important meals for school children. They influence the motivation in the morning and contribute to the supply of nutrients of the children.
The blood glucose mirror, that is the concentration of glucose (glucose) plays a special role for the efficiency in the blood. Brain and nerve cells win her energy from the utilisation of glucose. Therefore, a well-balanced blood glucose mirror of meaning is for the concentration ability and this we want to receive, as everybody knows, with every pupil. The result at nobody or only one injurious breakfast is that the motivation is decreased. The child can be deflected faster or becomes tired and can follow the teaching course no more. However, this can be prevented by a food rich in roughage in the morning. Breakfast and snack have the job to fill in the energy reserves spent overnight again and to support the motivation in the morning. Up to the snack about one third of the daily required energy from food rich in nutrient should be taken up.
How should a breakfast rich in nutrient be now?
Cocoa, tea, milk, juice
Wholemeal bread, wholemeal bread roll, grey bread, wholemeal toast
Thin sausage or cheese
Muesli (oatmeal), cornflakes
Yoghurt, curd
Fruit or vegetables
How should a break bread be?
Water, Saftschorlen, tea, milk
Bread, bread roll
Cheese, thin sausage
Vegetables and fruit
Why just this food?
Wholemeal products have a high content of coal hydrates, vitamins and roughage. They are filling long and persistently and provide for a well-balanced blood glucose mirror.
Milk products contribute to the calcium care and to the care with egg white and vitamin B ².
Fruit and vegetables have a high vitamin content and mineral substance salary, to that they are poor in energy. Moreover, they can influence by secondary plant materials our health positively. (Sulphides restrain the cancer origin, protect against infarct.)
A sufficient and continuous liquid admission is very important for children.
To sum up, for the breakfast and break bread is to be said:
Break bread and breakfast should be complementary, they exist in each case from:
At least: 1 wholemeal product
1 milk product
1 piece of fruit or vegetables
enough liquid
In the morning many children have only little appetite. They should drink for the breakfast at least something and need sufficient break bread. Many children want to join in with the choice and therefore the acceptance is also bigger for the breakfast and break bread.
Because one school day is not yet at the midday to an end, as everybody knows, a child must still do homework or learn for a test, should be paid attention the whole day ago that the child takes 5 small meals to himself. Therefore the motivation in the afternoon can be also still put off. On this occasion, it is to be selected also inevitably a vitamin, court rich in roughage and rich in mineral substance.
Examples would be for it:
- Noodles with tomato sauce
- Putennuggets with carrot breadcrumb coating and potatoes
- Vegetable shred with mashed potatoes
- Pizza itself books (thin ham, fresh champignons, different vegetables, some cheese)
- Fish kebabs with rice
- Kräutergemüsegquark with jacket potatoes
An essential point for a good achievement is at school the drinking.
Our body exists possibly to two thirds of water and cannot store this for longer time. Daily we lose up to 3 l of liquid. This loss can be taken up again by food and drinks. By food we take up daily up to 1.5 l, the rest must be drunk.
What does not happen in our body if we enough drink?
Who is thirsty, does not feel fine. The longer one puts off the drinking, the more unpleasantly becomes this feeling. After a while goes off and the heart starts to hit faster. Why? The body lacks water, the blood becomes thicker. The heart must pump more to keep going the blood circulation. The transport of important nutrients is not possible therefore any more. The brain gets not enough oxygen and the mental achievements are lowered. One becomes tired and floppy. If one drinks not enough or ignores the thirst feeling, one gets dizzy spells, headaches, breathlessness, it prickle in the arms and legs and the mouth becomes dry. Therefore, it is necessary about the day distributed to take drinks very poor in energy to itself, these can be:
- unsweetened teas
- Saftschorlen 1:3
- Mineral water
These contain a little to no sugar.
How can I break open now old habits and retune my child?
First we are as parents first of all a model. What will also reject we our child decline. Therefore, it is to be done importantly this with the whole family.
The east and vegetables taste especially well if it may harvest the child with.
Here there is, as everybody knows, own garden maybe also with granny and grandpa or f.e. the Erdbeerfelder. This is important with small steps is begun, because, besides, otherwise, many children have no desire.
With the liquid admission one can often fall back on Saftschorlen. Here there are countless juice kinds which can be mixed with mineral water or tap water, Besides, this still saves money. These must not always be the Apfelschorle. Children like fruit milk cooled also with pleasure, children can mash the fruit themselves and add the milk. If she can select, besides, still very ripe fruit one at the same time still sugar save. Take milk with a fat portion of 1.5% and you have saved some fat again.
Helpfully it is received even if courts a name which deals with the environment of our children. Here they can identify mostly rather with it.
Nothing is important, however, also we to our children forbid. It means always in masses and not in masses. Also Almost Food is permitted, only it should be the exception. Search with her children alternatives if it does not like the one or other vegetables or fruit.
With foresight for the next school year I can say, that to myself all children on the day mind. 20 min move or have her control sport and the subject Food an important point in the school life with his becomes. We hope for your support, because movement and food begins at home and then can be continued at school.
Author/Autorin
M. Bartsch
1 comment:
Taking the issue of Child Obesity to another level:
Cities from 20 EU states attend the Shape Up
Conference in Barcelona
A two-day European conference to share and discuss the initial results of the Shape
Up project and outline future perspectives, took place in Barcelona. The conference
began on November 6th at Gaudi’s famous building La Pedrera, and continued on
November 7th at the Universitat Pompeu Fabra, in Barcelona.
20% of European children are overweight and the trend is increasing. It’s well known that
traditional weight loss methods have limited long-term effects and have failed to respond
effectively to the obesity epidemic.
From 2006-2008 Shape Up has been the largest experimental project supported by the
European Commission (DG SANCO) dealing with the determinants of child obesity at city
level. Shape Up answers the following questions: What kinds of changes in the determinants
of child obesity could children and young people initiate and how can schools, local
communities an city authorities work together effectively to implement and maintain these
changes?
Sarah, Duchess of York, The Hon. Marina
Geli, Minister of Health of the Generalitat de
Catalunya and Dr. Antoni Plasencia, Director
of Public Health for the Generalitat de
Catalunya participated in the event, which
was attended by representatives from 20
Shape Up cities, policy and decision makers
at local, national and European levels;
representatives and service providers from
the business and industry health care and
education sectors, civil society, and experts
and researchers in health and education.
© Eloi Bonjoch – P.A.U. Education
Professor Dr. Bjarne Bruun Jensen, a European Shape Up Coordinator from the Danish
School of Education, presented Shape Up principles and results. Dr Bruun Jensen described
the project’s objective in “overcoming the distance between nutrition and lifestyles by creating
a genuine dialogue with young people.” Panel sessions were also held on the first day, and
addressed key issues on the agenda from the perspective of policy-makers, cities and
schools. Mr Lars Hoelgaard, Deputy Director of DG Agriculture at the European Commission
presented the new School Fruit Scheme, which will be launched in 2009. Further panel
discussions took place on the role of the school in child obesity prevention and on schoolcommunity
collaboration. Sarah, Duchess of York, who is deeply involved with the Shape Up
Project in the UK, delivered diplomas to all participating cities.
Shape Up continuity and future plans were unveiled by Pierre-Antoine Ullmo of P.A.U.
Education, a European Shape Up Coordinator, who reiterated that Shape Up is far from over;
but is now moving into its operational, and global phase. Mr Ullmo presented The Shape Up
Lab, the project’s newest initiative of the project, which has been built on the results of Shape
Up’s recently completed experimental phase.
The second day of the conference was dedicated to exchanging good practices on child
obesity prevention and was held at the IDEC, at the Universitat Pompeu Fabra in Barcelona
on November 7th. Workshops and discussions were held on young people’s involvement in
Shape Up, learning from other European projects, and communal future expectations and
best practises.
For further information: Tatiana Mora, P.A.U. Education, + 34 933 670 415 - shapeupconference@paueducation.com
Visit: www.shapeuprope.net
Post a Comment